Kategorie
Administracja publiczna Porady

Rejestr danych kontaktowych osób fizycznych – obrazkowa instrukcja dodawania swoich danych

Wielu z nas zetknęło się z sytuacją, gdy w jakiejś drobnej sprawie urząd wysyła nam list polecony. Często wystarczyłaby jedna rozmowa telefoniczna z urzędnikiem, by wyjaśnić temat – oszczędzając pieniądze wydane na znaczek i czas spędzony na poczcie. Od 22 grudnia 2019 możemy dopisać swój e-mail i numer telefonu do państwowego Rejestru danych kontaktowych osób fizycznych – dzięki temu pracownicy uprawnionych podmiotów będą wiedzieli, jak się z nami skontaktować w sposób inny, niż listownie. Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. Poniżej prezentuję obrazkową instrukcję dodawania swoich danych do wspomnianego Rejestru.

O istnieniu Rejestru dowiedziałem się z Czasopisma Lege Artis, którego lekturę polecam. Cytując Lege Artis:

  • Rejestr Danych Kontaktowych to funkcjonujący od 22 grudnia 2019 r. informatyczna baza danych osobowych służąca umożliwieniu wskazanym instytucjom wykonującym zadania publiczne (m.in. organów państwa, sądów, ZUS, NFZ, szpitali, uczelni, organom wyborczym i PCK) kontaktu z osobami fizycznymi w związku z realizowanymi zadaniami publicznymi (art. 20h ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących działania publiczne, Dz.U. z 2019 r. poz. 2294);
  • przekazanie danych osobowych do RDK jest dobrowolne, podstawą przekazania danych jest zgoda osoby (art. 20k ust. 1 ustawy); mogą to uczynić tylko osoby pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych; dane nie są wykorzystywane w sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (Rejestr nie zastępuje rubryki „adres” w CEIDG);
  • do RDK można wprowadzić tylko numer PESEL, imię i nazwisko oraz (jeden) numer telefonu komórkowego i (jeden) adres poczty elektronicznej (art. 20j ust. 1)

Poniżej pokazuję, w jaki sposób można dodać własne dane do tego rejestru przy użyciu Profilu Zaufanego (ja PZ założyłem sobie w styczniu 2012 i używam regularnie). Cały proces jest łatwy, przyjemny i zgodny ze zdrowym rozsądkiem – numer telefonu jest walidowany SMS-em a adres poczty elektronicznej – testowym mailem.

Krok 1 – wchodzę na stronę www.gov.pl i wpisuję w wyszukiwarkę “rejestr danych kontaktowych”

Krok 2 – spośród wyników wyszukiwania wchodzę na stronę artykułu opisującego Rejestr – konkretne informacje podane prostym językiem, na dole link do instrukcji dołączenia do Rejestru, klikam przycisk „Skorzystaj z RDK”

Krok 3 – aby edytować swój wpis w rejestrze, muszę się uwierzytelnić – wybieram Profil Zaufany bo nie mam dowodu osobistego z warstwą elektroniczną

Krok 4 – loguję się do Profilu Zaufanego, w moim przypadku za pomocą nazwy i hasła, bo w czasach, gdy zakładałem Profil, nie było jeszcze możliwości użycia banku jako dostawcy tożsamości

Krok 5 – logowanie do Profilu Zaufanego – niestety jedyną opcją uwierzytelniania dwuskładnikowego jest SMS. Jedyna nadzieja w silnym haśle wygenerowanym przez menedżer haseł, bo przejęcie cudzego numeru telefonu jest bardzo proste.

Krok 6 – serwis Profilu Zaufanego sam z siebie proponuje po zalogowaniu przekazanie numeru telefonu do Rejestru Danych Kontaktowych, ten krok może w przyszłości zniknąć. Póki co jest troszkę natrętnie (może po zalogowaniu chciałem załatwić zupełnie inną sprawę?) ale to zwiększa szansę popularyzacji Rejestru. Zgadzam się klikając na przycisk “Przekaż dane”.

Krok 7 – widzę potwierdzenie, że moje dane zostały przekazane. Potwierdzenie numeru nie było konieczne, w końcu chwilę wcześniej użyłem go do zalogowania się do Profilu Zaufanego.

Krok 8 – ponieważ swoim Profilem Zaufanym przeprowadzam operacje zarówno jako osoba fizyczna, jak i właściciel działalności gospodarczej, muszę wybrać kontekst przeprowadzanej operacji. Wybieram wariant z osobą fizyczną, bo to w końcu Rejestr danych kontaktowych osób fizycznych. Dane z niego nie wiążą się nijak z CEIDG.

Krok 9 – po przejściu do Rejestru okazuje się, że mój numer telefonu już tam jest (dość niewielkie zdziwienie, przekazałem go minutę wcześniej). Klikam przycisk zmiany danych, by dodać swój e-mail

Krok 10 – podaję e-mail, klikam przycisk potwierdzenia

Krok 11 – wpisuję kod potwierdzenia przysłany e-mailem na podany adres

Krok 12 – potwierdzenie operacji i kompletne dane widoczne we wpisie do Rejestru

I to już wszystko, cała operacja zajęła raptem pięć minut, wliczając robienie zrzutów ekranu.

Teraz pozostaje poczekać, aż wpis w Rejestrze się do czegoś przyda. Niniejszy tekst przygotowałem w połowie stycznia 2020. Poniżej znajdą się wzmianki o wszystkich sytuacjach, w których ktoś skontaktował się ze mną korzystając z Rejestru danych kontaktowych:

  • pierwszy kontakt: w czerwcu 2020 wyrabiałem sobie nowy dowód osobisty, e-mailowe powiadomienie o możliwości jego odbioru miało adnotację: „Dostajesz tego e-maila, ponieważ w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK) mamy Twój adres e-mail.”


O autorze: zawodowy programista od 2003 roku, pasjonat bezpieczeństwa informatycznego. Rozwijał systemy finansowe dla NBP, tworzył i weryfikował zabezpieczenia bankowych aplikacji mobilnych, brał udział w pracach nad grą Angry Birds i wyszukiwarką internetową Microsoft Bing.

3 odpowiedzi na “Rejestr danych kontaktowych osób fizycznych – obrazkowa instrukcja dodawania swoich danych”

„[…]przejęcie cudzego numeru telefonu jest bardzo proste[…]” – czy aby na pewno proste? Wiem, że możliwe, ale nie powiedziałbym że aż tak trywialne… mógłbyś rozwinąć co masz konkretnie na myśli?

Kiedyś udało mi się uzyskać duplikat karty SIM podając w salonie jedynie numer telefonu i nazwisko abonenta – bez jakiegokolwiek wylegitymowania albo innego uwierzytelnienia. Pracownik salonu nie miał sobie nic do zarzucenia. Ludzie lubią być szybko obsługiwani, powiedział.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *